Noord Thailand, nieuwjaar in Bangkok en Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van jolandadw - WaarBenJij.nu Noord Thailand, nieuwjaar in Bangkok en Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van jolandadw - WaarBenJij.nu

Noord Thailand, nieuwjaar in Bangkok en Koh Tao

Door: Jolanda de Wit

Blijf op de hoogte en volg

22 April 2014 | Thailand, Koh Tao

S morgens vroeg word ik opgehaald door de tuktuk om hiermee naar de grensovergang te rijden. Bij de grensovergang van Laos eerst even een stempel halen en dan de bus in naar de overgang van Thailand. Er werd gevraagd 10.000 kip of 1 dollar extra te betalen. Toe ik vroeg waarom dat was werd er geantwoord gewoon omdat het zaterdag is vandaag... best bijzonder. Ik had van te voren juist nog nagevraagd of alles inclusief mijn van te voren gekochte busticket tot Thailand was en al mijn kip opgemaakt. Gelukkig was er een aardige man met een dollar voor mij. Vanaf daar de bus in voor een paar minuten om over de vriendschapsbrug naar de grensovergang van Thailand te rijden. De grens over ging dit keer vrij snel, binnen een half uur stond ik aan de andere kant. Je ziet direct grote verschillen. Zo rijden ze hier aan de linkerkant van de weg en merk je aan alles dat het hier veel "rijker" is als in Laos. S middags om 15:00 kom ik aan in Chiang Mai, precies tijd genoeg om naar mijn hostel te lopen want om 16:00 word ik opgehaald door de kookschool. Ik had met Wohnee afgesproken om vandaag een kookcursus te volgen aangezien het vandaag haar laatste avond in Thailand is. We doen de cursus bij We Cook, het begint op de markt om samen ingrediënten te kopen. We mogen kiezen wat we willen maken en eten, ik kies voor: Pranang Curry, Thai Noodlessoup, Spring Rolls, Pad Thai en Stickyrice met mango. Een super leuke, lekkere en leerzame avond! Hierna nog even een drankje in een barretje.

Een rustige dag vandaag. S middags nog even gegeten met Wohnee voor ze vertrok naar Bangkok. S avonds had ik afgesproken met Ji A, ze is toevallig ook in Chiang Mai vandaag. We gaan naar de zondagavond markt, een super grote markt met echt van alles. In Thailand merk je dat de bevolking heel erg is ingesteld op toeristen en echt overal hun slag proberen te slaan. Wanneer je dan ook vraagt of je ergens een foto van mag maken is het vrijwel direct "money money". Later in de avond doen we nog even een drankje in het hostel met een aantal andere mensen.

Vandaag ga ik naar de Wat Phrathat Doi Suthep. Deze tempel is iets buiten Chiang Mai en staat op een hoge berg. Om hier te komen kun je met de tuktuk naar de berg van Doi Suthep rijden en vanaf daar de rest met de trap lopen. Normaal gesproken heb je vanaf de berg uitzicht over geheel Chiang Mai, maar door alle smog is er nu weinig te zien. Het is echt ontzettend druk bij de tempel. Verder bezoek ik vandaag wat andere tempels en loop ik wat rond in de binnenstad van Chiang Mai. Ik ontmoet aardige mensen, zoals een Thaise man bij één van de tempels. Deze man vertelde me echt van alles over Thaise tempels, en de geschiedenis. S avonds eet ik met een aantal mensen uit het hostel.

S morgens vertrek ik met de bus naar Pai. Voor de verandering was ook deze rit weer veel langer als van te voren aangegeven. Maar aan het einde van de dag kom ik aan in Pai. Opzoek naar een slaapplaats. Omdat een bungalow bijna dezelfde prijs was dan een hostel, heb ik ervoor gekozen om even alleen te slapen in een eigen bungalow. Hostels zijn over het algemeen prima, maar de laatste nachten heb ik niet al te goed geslapen door onder andere een aantal snurkende mensen. Deze bungalow is echt super fijn en heeft een heerlijk zacht bed, dat is lang geleden. S avonds spreek ik af met Selma om te eten. Een gezellig avondje.

Voor vandaag heb ik een motortocht geboekt in de omgeving van Pai. Omdat meer dan de helft van de route over landpaadjes is en ik nog nooit zelf op een motor heb gereden, lijkt het me verstandiger om achterop te gaan bij de guide. De motortocht doe ik samen met een Duitser en Israëliër. We rijden door de bergen van Pai, echt een super mooie omgeving. Na een tijdje rijden gaan we van de grote weg af en via hele slechte onverharde wegen naar wat verschillende dorpjes. Onderweg ruikt het vaak enorm naar knoflook, in dit gebied zijn veel knoflook plantages te vinden. We eten in één van de dorpjes bij een Thais gezin. Deze dorpen zijn allemaal wat primitiever, leuk om te zien hoe de bevolking hier leeft. De dorpen zijn wel allemaal voorzien van stroom, doormidden van zonnepanelen. Aan het einde van de dag bezoeken we een waterval waar we nog even kunnen zwemmen. Heerlijk want het is echt een super warme dag vandaag. Ik ben trouwens blij dat ik achterop zat de andere twee zijn beide echt een aantal keer goed onderuit gegaan op de landpaadjes. S avonds gaan we gezellig samen wat eten en wat drankjes doen. Een super leuke en gezellige dag, zo gelachen weer.

Vandaag heb ik een tour geboekt naar Mae Hong Son dit is tegen de grens van Burma aan. Ik doe deze toer samen met een aantal Canadezen en Engelse. Hier bezoeken we de Longneckstam. Van jongs af aan dragen de vrouwen van deze stam ringen om hun nek. Dit beïnvloed het groeiproces en daardoor creëren ze een langere nek. Bijzonder om te zien, het is ook ontzettend zwaar en ze hebben dit dag en nacht om. Wanneer een meisje en jaar of zes is begint het dragen van de ringen. Een volwassen vrouw draagt ongeveer twintig ringen om haar nek. Eerst was dit vanzelfsprekend maar inmiddels mogen de vrouwen zelf kiezen of ze dit wel of niet willen, je ziet maar weinig kinderen met deze ringen. S middags stoppen we bij de plaatselijke markt en de Wat Phra That Doi Kong Mu tempel en hierna keren we terug naar Pai. S avonds ga ik wat eten met de buren en doen we wat drankjes in een bar.

Mijn dag bestaat uit reizen van Pai terug naar Chiang Mai om vanaf daar de trein naar Bangkok te nemen. Aangekomen in Chiang Mai moet ik een aantal uur wachten op mijn trein. Je merkt hier meteen de drukte voor Songkran al wat officieel overmorgen pas begint. Songkran is het Thais nieuwjaar wat word gevierd met een drie daagse lang waterfestival in het gehele land in de heetste maand van het jaar. Het waterfeest is afgeleid van de boeddhistische zegeningen doormidden van sprenkelen met water, tegenwoordig is het uitgegroeid tot een groot watergevecht met waterpistolen, emmers ijswater, Hawaï shirts en talkpoeder. In Chiang Mai zijn er al veel mensen begonnen met de watergevechten, je komt sowieso niet droog aan de overkant van de straat bij het oversteken. Benieuwd hoe dat de komende dagen in Bangkok zal zijn. Eind van de middag vertrekt mijn nachttrein, de eerste keer dat ik met de trein reis tijdens deze reis. Ik zit naast een Frans stel, waarmee het heel gezellig is.

Na een nacht met weinig slaap, door alle geluiden in de trein. We komen s morgens vroeg aan op station Bangkok. Opzoek met het Franse stel naar een taxi of tuktuk naar Khao San Road, het bekende backpackers district waar ik de komende dagen slaap. Ik heb daar met Ji A afgesproken, een meisje waar ik al eerder een aantal dagen mee gereisd heb in Laos. Ze heeft een aantal jaar in Bangkok gewoond en vroeg of ik hier Songkran kwam vieren. Het feest lijkt hier al helemaal te zijn begonnen. Straten zijn afgezet en je kunt overal waterpistolen kopen, wij schaffen s middags ook een waterpistool aan om de straat mee op te gaan. Overal is water en overal talkpoeder, en dit is in combinatie met elkaar echt een grote smeerboel. Iedereen is ontzettend vrolijk en er word gefeest en gedronken tussen de watergevechten in. Wat een leuke dag, geweldig om mee te maken!

Officieel is het de eerste dag van het Songkran festival. Als je één stap buiten de deur zet ben je al zeiknat. Het is overal echt super druk in de stad, je kunt over de hoofden lopen in sommige straten. Wat misschien normaal gesproken ook wel zo is, Bangkok heeft namelijk acht miljoen inwoners. We gaan weer op pad met ons waterpistolen en drinken wat biertjes op Khao San Road.

Na twee dagen watergevechten heb ik het wel een beetje gezien en wil ik graag wat meer zien van Bangkok. Dit blijkt niet gemakkelijk, veel dingen zijn de hele week dicht in verband met de Songkran. Voor ik terug vlieg, ga ik nog een paar dagen naar Bangkok om alles te doen wat ik wilde doen en nu gesloten was. We besluiten de boot te nemen over de Chao Phraya rivier, vanaf deze boot kun je overal uitstappen en zie je een heleboel highlights van Bangkok vanaf het water. We lopen wat rond in andere delen van Bangkok, waar het ook vrijwel overal druk is door het waterfestival. S avonds spelen we wat spelletjes zoals pictionary met wat vrienden van Ji A die in Bangkok wonen. Zo gelachen!

Lekker uitgeslapen en wat spelletjes gedaan in het hotel. Eind van de middag vertrekken we met de boot richting de Sirocco Skybar, deze bar is bekend van de film Hangover twee. We gaan naar de 64ste verdieping waar de bar zich bevind. Je hoeft hier geen entree te betalen om de stad van bovenaf te zien, alleen ben je wel verplicht een consumptie te nemen. De prijzen zijn hier echt bizar hoog, maar wat een fantastisch uitzicht over de stad! Inmiddels is het ook helemaal donker en is alles verlicht, echt super om te zien! Hierna vertrekken we naar de nachtmarkt. Deze valt helaas een beetje tegen, veel kraampjes zijn gesloten in verband met Songkran. Het was ook niet gemakkelijk vanaf hier weer terug te komen naar ons hotel. We nemen een taxi maar door het festival rijden we heel traag door de het vele verkeer en moeten we het laatste stukje lopen omdat er een aantal straten zijn afgezet.

Vandaag bezoeken we de Golden Mountain. Je moet hiervoor weer een aantal treden omhoog maar dan heb je ook wat. Door de Songkran is het hier drukker als normaal, de lokale bevolking komt massaal op tempels af om offers te brengen. Omdat we zo hoog zijn, ook vanaf hier mooi uitzicht over Bangkok. Tijdens de terugweg lopen we langs het tentenkamp van de demonstraties, die er nog steeds zijn in Bangkok. Alhoewel het hier nu erg rustig is in verband met Songkran. In de middag nog even een heerlijke massage. Gezellig samen eten en dan is het tijd om afscheid te nemen van elkaar na een super gezellige tijd samen. Ik neem om 20:00 de bus in richting Chumphon om vanaf daar s morgens met de boot naar Koh Tao te varen.

S morgens vroeg kom ik aan op Koh Tao, een eiland in het zuiden van Thailand wat bekend staat om de vele duikscholen. Van te voren heb ik de open water duikcursus gereserveerd vanaf morgenochtend, bij een Nederlandse duikschool. De overnachtingen zitten bij de prijs inbegrepen dus als allereerste opzoek naar de duikschool. Hierna naar mijn bungalow en wat rondgelopen over het eiland. Verder een rustige en heerlijke relaxte dag.

Het is zover, de duikcursus begint. Spannend! We zijn met een heel gezellig groepje van vier leerlingen in totaal. Rick en Rianne uit Purmerend en Kaj uit Maastricht. De cursus is drie dagen en we beginnen deze morgen eerst met een stukje theorie. S middags gaan we al direct het water in, eerst wat oefeningen in de buurt van de kust. Aan het begin was het best een beetje spannend, het is ook even wennen met een zuurstof fles op je rug in het water te springen en om onderwater te adememen door een ademautomaat. Na de oefeningen maken we een duik van ruim een half uur op zes meter diepte. We zien ontzettend veel verschillende soorten vissen. Wat is dit super tof! Aan het einde van de dag komen we helemaal gesloopt weer terug op het eiland, tijd om te eten, ons huiswerk voor de volgende dag te maken en lekker vroeg naar bed.

We starten vandaag weer met een stukje theorie. In het water doen we eerst weer wat oefeningen en gaan we een duik maken ruim drie kwartier op twaalf meter diepte. We zien ontzettend veel koraal en verschillende soorten vis, in veel verschillende kleuren en maten. De onderwater wereld is zo ongelofelijk mooi!

De laatste dag van de cursus bestaat uit het theorie-examen en nog twee duiken. We zijn aan het einde van de dag allemaal geslaagd! PADI op zak, vanaf nu mag ik mezelf open water duiker noemen en duiken tot achttien meter diep. S avonds gaan we samen naar de Muay Thai gevechten aan de andere kant van het eiland. Bizar om een keer mee te maken, Thaise jongetjes leren dit al van jongs af aan en het gaat er best heftig aan toe. Hierna doen nog een biertje op het strand en is het zomaar erg laat.

Vandaag even een rustig dagje, omdat mijn bungalow al volgeboekt is voor de komende dagen en ik nog iets langer op Koh Tao wil blijven moet ik even verhuizen naar een andere een paar straten verderop. Verder vandaag een rustige dag in de schaduw met een boek op het strand. Morgen start ik met de volgende duikcursus: Advanced open water, een cursus van twee dagen bestaand uit vijf verschillende duiken met onder andere nacht en wrak duiken.

Dit is m'n laatste blog vanuit Thailand, mijn allerlaatste verhaal zal ik posten als ik terug ben. De tijd is echt voorbij gevlogen! Over 1,5 week vlieg ik alweer terug naar Nederland. Voor degene die benieuwd zijn naar m'n vluchtnummers: zaterdag 3 mei, AF0165 vanaf Bangkok en KL2022 vanaf Parijs. Tot snel!

  • 25 April 2014 - 19:57

    Diana Stuifbergen:

    Hallo Jolanda,
    Het was weer leuk om al je avonturen te lezen. Geniet nog even vh laatste stukje v je trip!
    Gr. van Fred en Diana.

  • 30 April 2014 - 17:02

    Megan:

    Wauw super verhaal weer! En wat tof dat je je Padi hebt gehaald! Is de andere cursus ook goed gegaan? Ik wens je alvast een hele goede terugreis en we spreken gauw iets af!

    Xx

  • 02 Mei 2014 - 16:07

    Treske:

    Hoi Jolanda,

    Je reisavontuur is weer voorbij.Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen. Ik hoop dat je een goede terugreis heb gehad, en tot ziens in Groote Keeten

    Groetjes Treske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 5868

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 03 Mei 2014

Backpacken in Azie

Landen bezocht: