Jungletrekking en olifanten in oostelijk Cambodja - Reisverslag uit Stœ̆ng Trêng, Cambodja van jolandadw - WaarBenJij.nu Jungletrekking en olifanten in oostelijk Cambodja - Reisverslag uit Stœ̆ng Trêng, Cambodja van jolandadw - WaarBenJij.nu

Jungletrekking en olifanten in oostelijk Cambodja

Door: Jolanda de Wit

18 Maart 2014 | Cambodja, Stœ̆ng Trêng

Allereerst iedereen super bedankt voor alle leuke reacties hieronder, maar ook per mail, app en zelfs per sms op mijn verhalen. Echt super leuk dat er zoveel mensen zijn die mijn verhalen lezen. Dit keer een verslag van mijn laatste week in Cambodja.

Vanaf vandaag zet ik mijn reis alleen voort. Het wachten is op de bus naar Ban Lung die al zeker een uur te laat is. Ondertussen ben ik het wel gewend en wacht rustig af. Het blijkt een mini bus voor 14 personen te zijn, echter werd deze al snel volgestampt met 24 personen waarvan 5 kinderen. Ik samen met alleen maar lokale bevolking. Een bijzondere busrit, we stopten ongeveer elk half uur en er ging van alles mee op de dak van het busje, dozen, rijst en zelfs een scooter. De meeste lokale bevolking in de bus sprak geen Engels, iedereen probeerde het mij wel zo aangenaam mogelijk te maken, behulpzame en lieve mensen. Halverwege de reis gaan we per veerboot naar de overkant van de Mekon rivier. Het is bizar wat er allemaal meegaat op de boot, zo gingen er twee levende schreeuwende varkens vastgebonden op een scooter mee. Het laatste deel van de rit zat ik naast een meisje uit Ban Lung die wel kon communiceren in het Engels. Heel fijn want de buschauffeur sprak geen woord Engels. Ik had ook geen idee waar we waren en iedereen werd er ergens anders uitgezet. Ze heeft voor me geregeld dat hij me bij een hostel afzette die ik al had uitgezocht op internet. Maar goed ook want het begon al donker te worden en in Ban Lung bleek al een paar dagen geen stroom te zijn in hele de stad, heel apart alles is donker. De aggregaat staat soms even aan maar valt om de 10 minuten weer uit. Het hostel is gelukkig goed en er zijn leuke mensen. Ik spreek af om morgen meteen te beginnen met een trekking in de jungle.

De drie daagse trekking start al redelijk vroeg in de morgen, en is met nog vier andere reizigers. Leoni en Kevin uit Duitsland, Alexandra uit Canada en Yavin uit Israël. We worden aan de rand van de jungle gedropt om vervolgens met onze rugtas, water voor de komende dagen, hangmat en deken de tocht te beginnen. Onze guide en ranger hadden het eten mee voor de komende dagen. Het is erg warm en misschien zelfs iets te warm voor een trekking, gelukkig komen we onderweg veel moois tegen. S middags komen we aan bij een waterval, even lekker zwemmen en dit is ook meteen de plaats waar we vanavond gaan slapen in ons hangmat. Na het zwemmen maken de guide en ranger onze maaltijd met allemaal verse ingrediënten die ze vanmorgen voor de trekking begon op de markt hebben gehaald. We liggen op tijd in onze hangmat, na deze warme en intensieve dag.

S morgens worden we wakker in ons hangmat wanneer de zon begint te schijnen, we staan vroeg op en de guide en ranger hebben het ontbijt al voor ons gemaakt. Een goed gevulde noodle soep, een goede bodem want voor vandaag staat er ruim vijf uur lopen op de planning. Het lijkt gelukkig wel iets minder warm te zijn als gisteren. Het uitzicht is ook vandaag op veel punten weer prachtig! Halverwege de dag stoppen we voor een break van bijna twee uur om te lunchen even te kunnen zwemmen bij de waterval en uit te rusten. Onderweg komen we diverse stukken afgebrand junglegebied tegen, je ruikt de brandlucht nog. Dit heeft de bevolking uit een naastgelegen dorp gedaan zodat ze op deze stukken hun rijst kunnen verbouwen. Eind van de middag komen we aan bij één van de dorpen aan de rand van de jungle, Svar. Een dorp waar de tijd volledig heeft stil gestaan en ze geen luxe kennen. Iedereen gaat net voor zonsondergang richting de waterval gaat om zich te wassen, omdat er na zonsondergang geen elektrische voorzieningen zijn. Het is dan ook volledig donker rond half 7. Vannacht slapen we weer in ons hangmat, we eten rijst, drinken rijstwijn en spelen spelletjes kaarten in het kaarslicht.

Erg vroeg wakker door alle dieren en mensen die in het dorp leven. Zodra de zon opkomt begint de dag hier. Zo zitten we al zeer vroeg aan ons ontbijt, noodles met een vers eitje dit keer. Een uurtje later werd er voor onze slaapplek een soort markt uitgestalt met tweedehands kleding voor omgerekend ongeveer 0,20 eurocent per item. Dit is de kleding die volgens onze guide uit de kleding inzamelingsbakken komt. Het hele dorp loopt uit om 'nieuwe' kleding te scoren. De kinderen die in de stad wonen gaan naar school, s morgens van 7 tot 11 naar de gewone basis school en s middags van 1 tot 5 naar de Engelse lessen. Kinderen in de stad spreken dan ook een aardig woordje Engels. Kinderen in dorpen gaan daarin tegen meestal niet naar school, de school is te ver lopen (soms 1,5 uur) en de ouders hebben hun kinderen nodig voor werk op het land. Rond 9:00 starten we onze tocht terug, voor vandaag staat er zes uur lopen op de planning. De route bleek alleen niet helemaal te zijn als deze normaal is. Een stuk jungle was totaal omgezaagd en alle bomen lagen over elkaar heen, enige apenkooi ervaring was hier dan ook wel gewenst om een weg te vinden naar de andere kant. Eind van de dag zijn we weer in het hostel, eindelijk weer even douche! Als afsluiting van onze drie super leuke dagen samen gaan we nog even gezellig samen eten.

Om 6:00 in de morgen worden we alle vijf opgehaald door de tuk tuk. Andere bestemmingen maar we blijken wel in dezelfde bus te zitten. Ik ga samen met Alexandra naar Kratie en reis de komende dagen samen met haar. De busrit gaat dit keer voorspoedig, al voor oorspronkelijke aankomst tijd arriveren we. Opzoek naar een slaapplaats en lunch. Tijdens de lunch komt er een vrouw naar ons toe, ze verteld dat ze morgen een trip doet naar de hoogtepunten in de buurt van Kratie. Omdat wij vrijdag pas de bus verder naar Sen monorom nemen zijn we wel in voor een dagtour. We besluiten de tuk tuk van morgen te delen. S middags verkennen we de stad, en bekijken we de zonsondergang vanaf de rand van de Mekon rivier. Een heerlijk rustig dagje.

Om 7:00 begint onze trip, als eerst rijden we naar Kampi, hier stappen we op de boot om de met uitsterven bedreigde Irrawaddy zoetwaterdolfijnen te spotten. Het is nog erg rustig op de rivier, wij zijn het eerste bootje voor vandaag. Al snel zien we de dolfijnen in de verte. Een mooi gezicht en er komen er zelfs een paar erg dichtbij, maar ze zijn te snel om ze goed te kunnen fotograferen. Ondertussen leren we Edith steeds beter kennen, de vrouw met wie we vandaag de tuk tuk delen. Ze blijkt 77 jaar te zijn, dit hadden we zeker niet verwacht! Ze heeft werkelijk waar de hele wereld gezien, en ontzettend veel mooie verhalen over al haar reizen. Ik hoop wanneer ik die leeftijd heb ook nog zo fit ben om zoveel te kunnen ondernemen. Verder bezoeken we vandaag het schildpadden centrum, de Mouy Roy tempel, een palmwijn dorpje, de Phnom Sambot tempel en Kampi Rapids. Bij Kampi Rapids kun je in de rivier zwemmen en uitrusten in een hangmat, heerlijke afsluiting van deze leuke dag.

De busrit naar Sen Monorom bleek weer met een lokale bus te zijn, waarschijnlijk omdat dit gedeelte van Cambodja niet zo toeristisch is. Overal in Cambodja zie je bruiloften. Het schijnt de tijd van het jaar te zijn om te trouwen nog net voor het regenseizoen. Halverwege de middag komen we aan in Sen Monorom. Bijna geen toeristen, en ook wat lastiger om een slaapplek te vinden. We raken aan de praat met een een Cambodjaan en hij vertelt dat een normaal salaris in Cambodja rond de 100 tot 150 dollar per maand ligt, dit verklaard de vele armoede die we in dit land gezien hebben.

Vandaag gaan we naar The Elephant valley project en de Bou Sraa watervallen. Het waait vandaag ontzettend hard en omdat het vanaf december niet meer geregend heeft stuift het enorm. Er zijn dan ook diverse bosbranden in dit gebied door de droogte. The Elephant valley project is een project wat is gestart in 2007. Het doel van deze organisatie is de leefomstandigheden van de olifanten in deze regio te verbeteren. Ook zorgen ze voor werkgelegenheid, gezondheidszorg en educatie voor de hele gemeenschap in Sen Monorom. In heel Azië zijn veel overwerkte, mishandelde, zieke en ondervoede olifanten, dit project bied plaats voor deze olifanten. Ze huren ondertussen een ontzettend groot stuk jungle achtig gebied waar de olifanten leven. Tijdens het verblijf krijgen de eigenaren een vergoeding en leren ze goed om te gaan met hun olifanten. De olifanten worden hier bewust niet bereden zoals in veel delen van Azië wel gedaan word. Je kunt de olifanten wel van heel dichtbij zien tijdens het wassen en voeden. Een super leuke ervaring. Na de lunch lopen we door de jungle naar de watervallen. Het uitzicht is prachtig in dit gebied. S avonds nog even wat biertjes op onze laatste avond samen, morgen ga ik weer alleen verder.

Op mijn laatste dag in Cambodja zit ik voornamelijk in de bus om naar Laos te gaan. De busrit bestond weer uit lokale bevolking en twee jongens uit Duitsland waarmee het heel gezellig was, de jongens waren ook onderweg naar Don Det. Halverwege de busrit moesten we overstappen naar een grote toeristenbus. In deze bus leerde ik Angela kennen, een meisje uit Engeland. Bij de grensovergang duurde het erg lang voor onze visums geregeld waren, ondertussen was het al donker en hadden we weer de nodige vertraging opgelopen. Even voorbij de grens moesten we weer overstappen naar een andere bus, of beter gezegd vrachtauto. Met z'n alle en de bagage in de laadbak en op naar de haven. Vanaf hier was het ongeveer nog een kwartiertje varen met een krakkemikkig bootje. Om 21:30 arriveren we eindelijk op Don Det, 2,5 uur later als gepland. Ik besluit met Angela samen de kamer te delen, en wat te eten en borrelen met de Duitse jongens.

• 22 Maart 2014 - 09:18

Megan:

Waauw super leuke dingen weer, jo! Wat een leuke ervaring zo'n jungle tour! Kon je een beetje slapen in de hangmat? Ik kan me voirstellen dat het niet heel comfortabel lig. Maar aan de andere kant ben je misshien wel zo moe van de tocht dat je overal slaapt. Ook super leuk dat je zo veel gezellige mensen tegen komt :). Veel plezier (nog) in Laos!! Xx

• 22 Maart 2014 - 09:58

Paul, Jan En Dineke:

Lieve Jolanda,
    Wat weer een super leuk verslag!
    Je ziet ook veel armoede nu, maar je beleeft ook hele leuke dingen
    Veel liefs van Paul, Jan en Dineke

• 22 Maart 2014 - 10:19

Tineke Van Bodegraven:

Hoi Jolanda,
    Wat weer een verhaal, het is maar goed dat je jong bent. Ik moet hier niet aan denken, dat ik zo een paar dagen de jungle in zou gaan! Maar ik ben dan ook wat ouder!
    Heeft je moeder het nog vertelt, ik dacht echt dat je een logopediste van onze school was, daarom klopte mijn eerste antwoord naar jou niet erg denk ik. Maar het raadsel is opgelost. Gisteren zijn Joop en ik met 4 kleinkinderen even lammetjes wezen kijken bij je vader en moeder. Of je vader het allemaal zo leuk vind dat je zo de jungle beleefd dat weet ik niet erg, maar ik ken deze bezorgdheid maar al te goed. Dochter Janneke is ook zo ondernemend en heeft net als jij ook veel alleen gereisd.
    Wat zal je een indrukken opdoen Jolanda, hou je wel een beetje een dagboeken bij, gelukkig heb je deze reisverhalen, mooi om te bewaren. Je bent nog jong, dus wie weet waar je allemaal nog meer heen gaat. Vorig jaar heeft Janneke met haar vriend een half jaar gereisd door Zuid-Amerika, een te gekke tijd, die niemand meer van ze afpakt!
    Jolanda, pas aub goed op jezelf, doe geen dingen die je niet vertrouwd en blijf lekker samen met anderen reizen, dan gaat het allemaal goed en kom je straks weer gezond naar huis. Veel plezier verder en tot het volgende verslag. Groetjes Tineke

• 22 Maart 2014 - 10:58

Jeannette:

Hey Jolanda.

Wat is het toch superleuk je verslag te lezen en zo je reis te volgen. Prachtige foto's. Veel plezier verder

Michel Jeannette en Maarten

• 22 Maart 2014 - 11:59

Marga Komen:

Hoi Jolanda,
    Wat heerlijk om je verslagen te lezen, wat maak je veel mee.
    Wat vond je het mooiste van je reizen tot nu toe?
    Nog een fijne tijd toegewenst.
    Liefs van Marga

• 02 April 2014 - 22:22

Tineke Bijl:

Hey Jolanda,

Wat onwijs gaaf. Wat een mooi verhaal.

Groetjes Fam Bijl