Mijn reis naar Azie is begonnen! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van jolandadw - WaarBenJij.nu Mijn reis naar Azie is begonnen! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van jolandadw - WaarBenJij.nu

Mijn reis naar Azie is begonnen!

Door: Jolanda de Wit

12 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

Donderdag 30 januari was het dan zover, mijn reis naar Azië is begonnen! Vietnam, Cambodja, Thailand en Laos. Als eerste bestemming Hanoi in Vietnam. Eerst een vlucht naar Parijs en daar overstappen voor de vlucht naar Hanoi. De vlucht van Parijs was een half uur vertraagd, zo we ook een half uur later in Parijs aankwamen, niet heel erg.. Alleen in ons geval wel. We hadden namelijk maar een uur om over te stappen, en konden via Vietnam Airlines voor de tweede vlucht niet online inchecken. Dit betekende dat we binnen een half uur moesten inchecken en overstappen. Dit ging niet lukken, waardoor we een vertraging, van jawel 24 uur opliepen, de volgende dag konden we met dezelfde vlucht mee. Ik was nog nooit op de luchthaven van Parijs geweest maar de is zo groot dat ik me afvraag of je het überhaupt wel zou redden als je wel een uur hebt.

Na een prima nachtje hotel en uitgebreid ontbijt op naar de luchthaven! De bagage hoefde we niet in te checken want dit zou volgens de baliemedewerker vanzelf gaan, ik dacht nog als dat maar goed gaat.. De vlucht naar Hanoi was een lange zit, om 6:10 lokale tijd kwamen we aan in Vietnam. Op naar het visumloket voor het stempelen van de visa. Daarna onze backpacks van de bagageband halen, alleen die waren nergens te bekennen.. Op naar de balie lost and found. Hier konden ze ons vertellen dat onze bagage nog in Parijs lag, heel zuur. Na tig formulieren ingevuld te hebben konden we dan eindelijk richting ons hotel voor de eerste nacht. Er werd beloofd dat onze bagage de volgende morgen bezorgd zou worden bij het hotel. Gezien we bijna niet geslapen hadden in het vliegtuig, eerst een powertukje gedaan. In de middag zijn we de stad in gegaan, het was nieuwjaarsdag (helaas hadden we het nieuwjaarsfeest van gisteravond gemist) Door deze feestdag scheen het iets drukker als normaal te zijn, mensen gaan massaal naar tempels om nieuwjaar offers/geld te brengen. Als je voor het eerst door Hanoi loop, ben je bij het overstekken van de straten blij als je de overkant gehaald heb. Er rijden enorm veel scooters en van verkeersregels blijkt geen Vietnamees op de hoogte te zijn, ze toeteren maar raak en staan dan ook geregeld midden op een kruispunt stil, vanwege een bijna aanrijding. Dat gaat trouwens wel anders als in Nederland. Ze vinden het blijkbaar niet echt een probleem als je een bijna aanrijding hebt gehad en rijden weer vrolijk door. Aan het eind van de middag bleek dat het overstekken al een stuk makkelijker ging, je moet gewoon doorlopen. S avonds bij een lokaal eettentje gegeten, Vietnamese springrolls met stokjes. Moet zeggen dat dit niet direct even makkelijk ging, dat eten met stokjes. Daarna nog één drankje bij een bar aan de overkant.. Was heel gezellig, leuke mensen, iets meer drankjes en laat terug.

De volgende morgen bleek de bagage nog niet bezorgd te zijn. Toen ik naar de luchthaven belde vertelde ze me dat de bagage inderdaad was aangekomen maar er nog niks mee gedaan was. Het zou met spoed onze kant op komen. Ruim een uur later hadden we dan eindelijk de bagage. Op weg naar het backpackershostel aan de andere kant van het Hoan Kiem water om onze spullen te droppen voor de volgende nacht. Een super gezellige straat met bijna alleen maar backpackers. Hierna zijn we de andere kant van Hanoi gaan verkennen, wat lokale marktjes tegen gekomen waar geen toeristen te bekennen waren. Op weg naar de temple of literature bleek het enorm druk te zijn, ook dit had te maken met het nieuwjaarsfeest. Vervolgens naar het Ho Chi Minh Mausoleum. En vanaf daar weer terug richting het centrum, we dachten de weg terug wel ongeveer te weten maar in het donker bleek dit toch iets moeilijker. Een klein beetje verdwaald, maar uiteindelijk weer terug bij het hostel.

De volgende morgen vroeg uit de veren, voor een trip van twee dagen naar Halong Bay. Een lange rit met veel slechte wegen, en bewolkt weer, 4 uur later bij aankomst was de zon ook doorgekomen, heerlijk! De boot op, eerst even lunchen en daarna met de boot richting een grot. Na deze bezocht te hebben vaarden we richting floating village, een dorpje die zich heeft gevestigd op het water. Hier zijn we per kayak een stuk gaan varen. Aan het eind van de middag meerde we aan op Cat Ba, één van de vele eilanden. Per bus richting het hotel, al snel bleek dat daar niet zoveel te beleven viel. We besloten met een deel van de groep richting een bar te gaan verderop in de straat, een super gezellige avond.

Na veel te kort slaap was het tijd om op te staan en per boot weer terug te varen naar de haven van Halong, en vanuit daar weer terug per bus naar Hanoi te gaan. Snel onze tas inpakken voor de volgende trip, met de slaapbus richting Sapa.

Heel vroeg in de morgen zijn we dan eindelijk in Sapa, een lange rit met niet echt comfortabele ligplaatsen. Na even omgekleed te hebben worden we opgehaald door onze tourguides van de komende dagen. Vrouwen in traditionele kleding van Sapa. Met een groep van zeven meiden en bijna het zelfde aantal aan starten we onze wandeling van 12 km door het berggebied. Wat een super mooi uitzicht! Het is niet heel groen gezien het niet de periode is om rijst te laten groeien, maar wat een prachtige natuur! In de middag komen we aan bij ons home stay huis waar we de komende nacht slapen. Een paar uur later stond het diner op tafel, we hadden verwacht dat we met het gezin zouden eten, en dat ze iets meer over hun leefgewoonten zouden vertellen maar dat was echter niet zo. Toen wij klaar waren met het eten ging het gezin pas eten. Na het eten richting de bamboobar, een barretje vlakbij het huis die van een Nederlandse eigenaar bleek te zijn.

Het was een koude nacht maar het uitzicht bij het opstaan was fantastisch, een schilderachtig nog iets bewolkt berggebied. Na het ontbijt was het tijd om spullen te pakken en de wandeltocht voort te zetten. Na de lunch werden we door een busje opgehaald om het laatste stuk richting het centrum van Sapa af te leggen. Nog even zelf de stad in, langs lokale marktjes en daarna was het alweer tijd om de bus terug naar Hanoi in te gaan.

Om 6:00 in de morgen kwamen we terug bij het backpackershostel, hier lang onze bagage nog. Al vroeg de stad in om een paar museums te bezoeken. Om 12:00 hadden we namelijk afgesproken met een aantal meiden uit Zweden. Lekker lunchen, biertjes drinken en zwemmen op het dak van hun hotel met super mooi uitzicht over de hele stad onder het genot van een aantal cocktails. Eigenlijk zouden wij deze avond de slaapbus richting Hue nemen. Maar omdat het zo gezellig was en onze Zweedse vriendinnetjes de morgen daarna al terug vlogen besloten we de bus een dagje later te nemen zodat we nog even gezellig konden eten en op stap konden. Weer een super gezellige avond, in Hanoi gaan alle cafés al rond middernacht dicht, dus uiteindelijk zijn we bij een één of andere underground party beland.

De dag erna was een relaxte dag, koffie gedronken op een terrasje, naar het Lenin park geweest en nog even naar het Army museum. Daarna was het al tijd om de bus in te gaan richting Hue.

Rond 10:00 smorgens kwamen we aan in Hue, de bus stopte bij het backpackershostel, precies goed want we waren al van plan hier de komende twee dagen te gaan slapen. Op naar het centrum, een totaal andere stad als Hanoi. We zijn richting de citadel gelopen, een oud deel van de stad wat nog word omringd door oude stadspoorten. We bezoeken het koninklijk paleis en de bijhorende tempels en tuinen. Verder naar wat winkeltjes geweest, gegeten in het centrum en daarna een drankje bij het hostel.

De volgende dag werden we om 9:00 al opgehaald voor een motortocht door Hue, helaas was het ondertussen ook gaan regenen. Gelukkig waren onze motorrijders overal op voorbereid en kregen we een prachtig regenpak aan. Super charmant. Al direct viel hun op dat het niet zo goed ging met mijn oog, lichtelijk onstoken.. zo werd ik vanmorgen wakker, geen idee hoe dat komt. Er werden direct even wat druppels gehaald voor me, super lief. Per motor bezochten we een aantal Tombs, bijzonder om te zien maar ik moet zeggen dat alle tempels en tombs wel erg op elkaar lijken hier in Vietnam. Terug bij de motor stonden onze motorvrienden al te wachten met thee, er kwam al direct een oude vrouw bijzitten die meteen begon over hoe mooi ze me wel niet vond, haha. Ik vroeg me tijdens de trips naar Halong Bay en Sapa al af waarom Aziatische mensen mij telkens fotografeerde en zelfs vroegen of ze met me op de foto mochten. Maar inmiddels snap ik het, ze zijn niet heel blij met hun getinte huid en hebben liever een melkwit huidje zoals ik, ze doen er dan ook echt alles aan om hun te beschermen voor de zon, lange kleding, mondkapjes (ja die zijn dus niet alleen voor de smok) en hoedjes. Na de thee verder naar de Amerikaanse bunkers en een prachtig uitzicht over de rivier. Er liepen daar een aantal koeien in de wei, toen ik vertelde dat mijn vader koeien heeft, begonnen ze meteen hele verhalen over de Nederlandse melk die dus allemaal geimporteerd word. Goed teken, voor de melkprijzen Paps? Onze tour ging verder naar de Arena waar vroeger gevechten waren tussen olifanten en tijgers. Bizar om te zien, maar ongeveer hetzelfde als de stierengevechten in Spanje, puur voor vrijetijdsvermaak. Als afsluiting van de dag een maaltijd bij een lokaal eettentje, en cocktails in het hostel want het was immers alweer happy hour. Het woord happy hour word hier trouwens overal voor gebruikt, voor bijna alles is hier een happy hour.

Tot zover even een update van mijn eerste 1,5 week reizen door Vietnam :)

• 15 Februari 2014 - 16:24

Rosa & Ilona:

Super leuk verhaal(!!) lieve vriendin! Lekker genieten!! Dikke kussen van ons

• 15 Februari 2014 - 16:29

Marga Komen:

Hoi Jolanda en Marlon,
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen, super leuk. En wat een mooie foto's.
    Jolanda ik hoop dat het beter gaat met je oog.
    Liefs van Marga.

• 15 Februari 2014 - 16:44

Peter Komen:

Hoi Jolanda, leuk reisverslag! Je maakt zo te lezen veel mee in korte tijd. Veel plezier de komende weken en ik ben zeker benieuwd naar het vervolg. Groetjes Peter.

• 15 Februari 2014 - 22:14

Joyce :

Je maakt genoeg mee! Leuk om te lezen dat je t zo naar je zin hebt! Xx

• 15 Februari 2014 - 22:34

Nina:

Jeehh! Toch n verhaaltje :-D. Heel leuk wat je allemaal al weer meegemaakt heb!
    happy vakantie;) xXx Nina

• 16 Februari 2014 - 08:42

Paul, Jan En Dineke:

Wat een ontzettend leuk verslag!
    Lekker genieten dames!
    Veel liefs van ons allemaal

• 16 Februari 2014 - 11:27

Anneke:

Jo! Wat een geweldige reis al! Krijg er meteen ook weer de reiskriebels van. Maar ik ben net terug haha. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal! Xx anneke

• 16 Februari 2014 - 12:01

Jeannette :

Wat superleuk on te lezen en je foto's te zien een prachtig land, volgens mij. Mijn zus is op dit moment in Nepal. Schijnt ook geweldig te zijn. Veel plezier!

• 16 Februari 2014 - 12:09

Trienke:

Hey Jolanda.

Superleuk om jouw mooie verhalen te lezen. Wat heb je al veel gezien en beleefd zeg.

Geniet ervan!!!

Liefs Peter en Trienke

• 16 Februari 2014 - 12:33

Fred En Diana Stuifbergen:

Hallo Jolanda,
    Leuk om je reisverslag te lezen. Wat een onverwacht begin dat jullie de overstap mistte en de bagage later kwam, maar ook dat is weer goed gekomen.
    Jullie maken vast nog heeeeeel veeeeel mee. Veel plezier samen en we blijven je volgen.
    Groetjes van Fred en Diana.

• 16 Februari 2014 - 15:52

Maaike:

Hee Jolanda!

Wat een leuk verhaal! Sommige dingen zijn echt zo herkenbaar :)
    Geniet ervan.
    Liefs Maaike

• 16 Februari 2014 - 16:02

Treske:

Hoi Jolanda,

Wat veel heb je al gedaan en gezien!
    Blijf er van genieten.

Groetjes Treske

• 17 Februari 2014 - 10:21

Melissa:

Lief draakje!

Wat een belevenissen al so far! Echt superleuk om zo een beetje met je mee te leven.
    Een mooi geschreven omschrijvend reisverslag, ik kan me alles zo inbeelden. Wat fijndat je zo aan het genieten bent. Ga daar vooral mee door. Ik kijk nu al uit naar je volgende verhalen!

Veel liefs xxxx Melissa

• 17 Februari 2014 - 18:39

Elly:

Hoi Jolanda,

Wat kun jij een leuk verslag schrijven. Het is erg leuk om te lezen. Fijn dat je het zo gezellig hebt.
    Ik hoop gauw weer wat van je te lezen.

Veel liefs van Elly

• 17 Februari 2014 - 18:48

Anneke:

Hoi Jolanda,

De link van je moeder gekregen. Ik werd door je verslag gelijk je verhaal in gezogen. En dat comfortabel achter de laptop met een hapje en een drankje. Zo te lezen vermaak je je uitstekend. Goed hoor, ga zo door. Ik reis lui met je mee......

Anneke

• 18 Februari 2014 - 18:05

Inge:

Dag lieve Jo! Wat een heerlijk verhaal! Fantastische foto ook met je helm en regenpak. Blijf lekker genieten. Dikke kussen

• 18 Februari 2014 - 20:12

Tineke Bijl:

Hey Jolanda,

De link van je moeder gekregen. Ben ik erg blij mee.
    Wat heerlijk om je verhaal te lezen.
    Blijf genieten!!!!.

Groetjes Tneke Bijl

• 22 Februari 2014 - 16:56

Monique:

Hi Jo,

Wat heb je al veel gezien en gedaan in 1,5 week, ontzettend leuk om te lezen, kan niet wachten tot je volgende verslag! Geniet van je tijd daar, maak veel mooie herinneringen en foto's!!!

Liefs,
    Monique

• 02 April 2014 - 21:51

Nina:

Ik liep een beetje achter, maar Geweldig!
    Ik kreeg van moeders te horen dat er weer wat op stond;)
    Heerlijk, geweldig, super, waanzinnig!
    Tot het volgende verslag :)
    Xx Nina