Cambodja, een land met aangrijpende geschiedenis - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van jolandadw - WaarBenJij.nu Cambodja, een land met aangrijpende geschiedenis - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van jolandadw - WaarBenJij.nu

Cambodja, een land met aangrijpende geschiedenis

Door: Jolanda de Wit

07 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

De ene slaapbus is de andere niet, er blijkt na vannacht nog meer verschil in te zitten als gedacht. De bus was verschrikkelijk! Stoelen die niet in slaap stand konden, door ontbrekende hendels en waarvan de stukken ijzer van het frame door de bekleding heen kwam. S morgens vroeg kwamen we aan op de grensovergang, ons visum moet hier geregeld worden en ongeveer 1,5 uur later staan we op Cambodjaanse bodem. Je ziet direct al verschillen met Vietnam, andere gewoontes, huizen, natuur, mensen en meer armoede. Eind van de morgen komen we aan in Phnom Penh. Opzoek naar een hostel, de stad verkennen, en op tijd naar bed om wat slaap in te halen.

Ontzettend vroeg wakker, het hostel schijnt geen succes te zijn. Vieze bedden, bedbugs en een niet werkende douche. Opzoek naar een ander hostel. Vandaag gaan we met de tuk tuk naar de Killing Fields en de Tuol Sleng gevangenis. De oorlog door de Khmer Rouge begon in 1975 en heeft rond de twee miljoen levens gekost. De Killing Fields is een terrein waar gevangenen naar toe werden gebracht en uiteindelijk gemarteld en vermoord werden op gruwelijke wijze. Zo werden baby's met hun hoofd tegen een boom geslagen tot ze dood waren. Mensen werden echt vermoord om niks, als je bijvoorbeeld een bril droeg dacht de Khmer Rouge dat je kon lezen en dus slim was, dit was al een reden tot vermoorden. Op het terrein zijn de massagraven, restanten van kleding en botten nog te zien. De gevangen kwamen voornamelijk uit de Tuol Sleng gevangenis die we hierna bezoeken. Een school die is omgebouwd tot gevangenis. In de gevangenis werden mensen gemarteld om informatie los te krijgen. Klaslokalen zijn hier omgebouwd tot kleine cellen en martelkamers. Er hangen duizenden foto's van slachtoffers waarvan bijna niemand het heeft overleefd. Je merkt dat deze verschrikkelijke periode nog heel erg speelt onder de bevolking omdat eigenlijk iedereen wel familie heeft die slachtoffer is geworden van de Khmer Rouge. Een aangrijpende en indrukwekkende dag.

Wat is het toch heerlijk om een fijn bed en een werkende douche te hebben. Vandaag gaan naar de Wat Ounalom tempel en het koninklijk paleis. Toen we richting het paleis liepen kwamen er al diverse tuk tuk rijders naar ons toe om te vertellen dat het paleis alleen vandaag dicht zou zijn. Als vervanging hadden ze complete dagprogramma's die er samen met hen konden doen. We geloofden er niks van en zijn naar het paleis gelopen, en wat bleek deze was gewoon open. Het paleis viel ons wat tegen, veel onderdelen stonden in de steigers om op te knappen. S middags nemen we de bus naar de Sihanoukville, hier verblijven we één nacht om morgen door te varen naar Koh Rong.

We begonnen de dag relax op het strand, wachtend op onze was en de boot. Dit eiland is ongeveer twee uur varen van Sihanoukville. Omdat alles hier altijd veel langer duurt en we dan ook veel later als gepland uit de haven vertrokken kwamen we pas aan het einde van de middag aan op het eiland. Een paradijsje, parelwitte stranden en helder blauwe zee. Alle bungalows bleken voor de aankomende nacht volgeboekt te zijn, jammer! Gelukkig zijn er nog een aantal gewone kamers vrij. Koh Rong is vrijwel onbewoond en daardoor wel een beetje primitief, er is bijvoorbeeld geen warm water en niet de hele dag elektriciteit.

S morgens gaan we opzoek naar een bungalow in de hoop dat er nu wel ergens één vrij was. Uiteindelijk gevonden. Een klein primitief huisje. Even gerelaxt in de hangmat en na de lunch zijn we naar het strand iets verder op het eiland gelopen. Op dit stuk zijn geen bungalows, restaurants en guesthouses te vinden. Totale rust! S avonds na het eten nog even wat gedronken tot de stroom uitviel. Er kwamen kaarsjes op tafel en over ongeveer een kwartier zou er weer stoom zijn. Na een half uur bleek dat er morgen pas weer stroom is.

Vandaag hadden we afgesproken met Teddy om naar Long Beach te gaan, een verlaten strand aan de andere kant van het eiland. Hier ging wel een hele tocht aan vooraf, ongeveer een uur lopen door de jungle, klimmen en dalen over rotsen. Maar dit was zeker de moeite waard! Een prachtig verlaten strand. Rond 18:00 nemen we de boot terug tijdens zonsondergang. We besluiten samen te gaan eten en borrelen vanavond.

S morgens nemen we de boot terug richting Sihanoukville. Op de boot komen we Matt en Bram tegen, twee Brabanders die we helemaal in het begin van onze reis in Hanoi een keer hadden gesproken, toevallig en gezellig. We gaan samen eten en naar het strand terwijl we wachten op de bus die eind van de middag vertrekt naar Phnom Penh. Daar stappen we over op de nachtbus naar Battambang.

Om ongeveer 7:00 komen we aan in Battambang. We worden ergens buiten het centrum afgezet en hebben geen idee welke kant en hoe ver het centrum is. Er zijn ook geen tuk tuks te bekennen. We besluiten maar een kant op te lopen en als snel komt er een tuk tuk aangereden. Hij brengt ons naar het hotel. Voor vandaag hebben we een hotel uitgekozen met warm water gezien we dat al ruim vijf dagen niet meer gehad hebben. In Cambodja is warm water niet vanzelfsprekend. We regelen voor vandaag een tour met de tuk tuk naar de bamboetrein, Wat Banan en Phnom Sampeu. Met de bamboetrein rijden we naar het volgende dorp ongeveer zeven kilometer verder. Super leuk, de spoorrails is alleen een beetje primitief, het sluit allemaal net niet lekker op elkaar aan. Het hobbelt daarom ook behoorlijk. Onderweg moeten we opeens stoppen want er komt een tegenligger aan. Omdat het enkel spoor is word onze bamboetrein van het spoor getild zodat de andere er langs kan. Nadat we weer op het spoor staan kunnen we verder, dit gebeurd een aantal keer. In het dorpje is een steenfabriek, we zien het proces van klei tot gebakken steen. Een steen kost ongeveer 500 Riel, omgerekend is dit 9 eurocent. Een klein huis bouwen kost hier omgerekend 1440 euro. Het bouwen hiervan neemt ongeveer twee tot drie jaar in beslag. We gaan verder naar Wat Banan, hier is het tijd voor lunch. Even een goede bodem voor we in deze hitte (het is vandaag 40 graden) 358 treden omhoog klimmen. Men zegt dat Wat Banan de inspiratie is geweest voor Ankor Wat waar we later deze week een bezoek aan gaan brengen. Het is erg mooi, benieuwd naar Ankor Wat. We rijden over hobbelige, verlaten landweggetjes naar Phnom Sampeu. Hier bevinden zich de Killing Caves. Deze grotten werden door de Khmer Rouge als massagraf gebruikt. Eind van de middag stoppen we nog bij een grot waar vleermuizen bij zonsondergang uitvliegen, maar liefst drie miljoen. Bizar om te zien, het zag zwart van de vleermuizen.

Als we wakker worden is het al behoorlijk warm, we besluiten niet veel te gaan doen vandaag. Met deze hitte moet je soms ook gewoon even rustig aan doen. We brengen een bezoekje aan het oude treinstation waar het altijd 8:02 uur is omdat het al jaren niet meer word gebruikt. Omdat het alleen maar warmer word besluiten we bij een villapark te vragen of we mogen zwemmen. Tegen een kleine vergoeding liggen we deze middag in het zwembad, heerlijk! S avonds nemen we nog even een kijkje op de centrale markt Psar Nat. Hier kwamen we gebakken vleermuizen tegen, een delicatesse?! Ze eten hier ook echt alles.

S morgens vertrekken we naar onze volgende bestemming: Siem Reap. Halverwege de middag, na een rit met een bus vol lokale bevolking en niet echt goede wegen komen we aan in Siem Reap. We gaan een aantal hostels af in het centrum voor een slaapplaats. Bij het laatste hostel komen we Bram en Matt toevallig weer tegen. Ze hebben hier afgelopen nacht geslapen en wachten op hun nachtbus naar Thailand. We besluiten samen sushi te gaan eten en te borrelen.

Voor vandaag even een rustig dagje, de stad verkennen en wat souvenirs shoppen. Het is eigenlijk ook te warm om echt veel te ondernemen. Redelijk op tijd naar bed want de wekker gaat heel erg vroeg morgen.

Om 4:45 worden we opgehaald door onze tuk tuk. Vandaag gaan we naar Ankor Wat. Het grootste tempelcomplex ter wereld. In het donker lopen we naar de bekendste tempel, Ankor Wat waar we de zonsopgang gaan bekijken. We zijn niet de enigste, er staan honderden mensen te wachten. Maar wat is het mooi en groot! We bezoeken nog 5 andere tempels onder andere Ta Phrom, de beroemde tempel waar Tomb Raider is opgenomen. Bij deze tempel groeien de bomen met hun wortels over de tempel heen. Mooi om te zien hoe de natuur zijn eigen gang gaat. Een mooie dag, als je in Cambodja bent moet je dit zeker gezien hebben.

Vanaf vandaag reis ik alleen verder richting het noord oosten van Cambodja, onze reisplannen zijn namelijk niet meer helemaal hetzelfde. We hebben vijf weken samen gereisd, Marlon bedankt voor de gezellige tijd!

• 07 Maart 2014 - 22:44

Henk Jan Smit:

Hallo Jolanda!
    Heel leuk om jouw verhalen te lezen! Wij wensen jou heel veel plezier met de rest van jouw reis en blijven je volgen.
    Groetjes,
    Henk Jan & Jolien (ouders van Marlon)

• 08 Maart 2014 - 10:53

Paul, Jan En Dineke:

Lieve Jolanda,
    Wat een belevenissen allemaal!
    En weer erg leuk geschreven!
    Succes verder met je reis
    Marlon ook een hele fijne reis verder toegewenst!
    Veel liefs van Paul, Jan en Dineke

• 08 Maart 2014 - 11:25

Treske:

Hoi Jolanda,

Best heftig je eerste indruk van het land.
    Blijf van de mooie dingen genieten.

Groetjes Treske

• 08 Maart 2014 - 12:22

Tineke Van Bodegraven:

Hoi Jolanda,
    Kreeg van Dineke een mailtje dat je zo'n prachtige reis aan het maken bent. Jeetje wat een verhalen. Mijn dochter Janneke heeft een aantal jaren terug in haar eentje Vietnam bezocht, dus jouw verhalen komen niet helemaal vreemd over! Goh wat leuk, dat we op deze manier even contact met elkaar hebben, jij daar heel ver weg en ik gewoon in Schagen. Hoop nog meer van je te lezen, ik vind die reisverhalen altijd prachtig. Moet eerlijk zeggen, zo'n reis is niets voor mij, laat mij maar een beetje rondreizen in Europa. Vooral de hitte daar is niets voor mij. Ben 2 jaar terug 14 dagen op Bali geweest, Janneke zat daar toen een aantal weken en wij hebben haar daar opgezocht. Heel erg warm, leuk om gezien te hebben en ervaren, maar voor ons is Europa helemaal goed! Jolanda, geniet lekker verder, met ons gaat het allemaal goed, veel plezier en groetjes uit Schagen van Joop en Tineke.

• 08 Maart 2014 - 13:16

Koos:

Weer een heel leuk verslag zus met mooie foto's!

Keep enjoying the good life!!

Koos

• 09 Maart 2014 - 12:07

Marga Komen:

Hoi Jolanda,
    Wat heb je weer een moei verslag geschreven, heel fijn om te lezen en wat hebben jullie veel gezien. En dan nu alleen verder, spannend. Ik wens jullie ieder apart een voorspoedige reis toe. Liefs van Marga.

• 17 Maart 2014 - 14:37

Melissa:

Heya my love!

Te gekke verhalen weer, zo fijn om te lezen dat je het zo mooi hebt daar! Ik sluit me volledig bij Koos aan: Keep living the good life! Veel veel veel plezier weer met de komende avonturen! Pas goed op je zelf apie!

Heel veel liefs xxxxxxx
    melissa

• 17 Maart 2014 - 19:56

Joke Boon (moeder Van Megan):

Hai Jolanda,
    Van je moeder kreeg ik een mailtje met link naar jouw reisverslagen.
    Wat een geweldige dingen maak jij mee zeg en heel leuk om de verslagen te lezen. Je doet natuurlijk heel
    veel indrukken op en de natuur is ook heel mooi denk.
    Hoop dat het inmiddels beter gaat met je oog.
    Nu verder reizen in je uppie. Ju zult vast nog wel leuke mensen tegenkomen.
    Ik wens je nog een heel fijne tijd en groetjes van Wim en mij.

• 21 Maart 2014 - 08:13

Megan:

Iets later gelezen dan ik wilde hihi maar wat een super verhaal weer zeg! Je maakt echt super leuke en indrukwekkende dingen mee! Hoe gaat het nu "alleen"? Want backpacken in die streek in je eentje is niet echt alleen toch? Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhaal! :D xx

• 21 Maart 2014 - 08:21

Yosta:

Wauuwwww,
    ik krijg echt zoveel zin in mijn tussenjaar hierdoor! Super!