De afgelopen weken in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van jolandadw - WaarBenJij.nu De afgelopen weken in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van jolandadw - WaarBenJij.nu

De afgelopen weken in Vietnam

Door: Jolanda de Wit

24 Februari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve lezers weer even een update over mijn afgelopen en laatste weken in Vietnam. Super leuk om zoveel leuke reacties te mogen ontvangen op mijn vorige verhaal!

Omdat we van Hue verder naar Hoi an wilden hadden we dit keer een motortocht geregeld in plaats van een busrit. We vertrokken s morgens vroeg om nog op verschillende plaatsen te kunnen stoppen onderweg. Met backpack en al gingen we de motors op. Het was jammer genoeg nog steeds regenachtig dus al snel moesten we stoppen om de prachtige regenpakken weer aan te doen. De stops waren onder andere bij een lokale markt, museum over landwerk, een waterval, Amerikaanse bunkers, strand, een visrestaurant waar weer heerlijke verse vis hebben gegeten, en de Marble mountains. De rit was super mooi, voornamelijk door berggebied met prachtig uitzicht. Veel gezien vandaag!

Omdat we niet echt geslapen hadden door keiharde bedden en snurkende kamergenootjes zijn we vroeg weer uitgecheckt om op zoek gegaan naar een ander hostel. Daarna een rondje gelopen richting het strand van Hoi an. Het was bewolkt maar precies toen we er waren brak de zon door, heerlijk! Omdat er nog niet echt verbetering in m'n oog zat en ik minder zag, dokter Koos nog maar wat foto's doorgestuurd voor advies. Op aanraden van hem naar het ziekenhuis voor een bezoekje aan de arts. Die keek al niet zo vrolijk toen ik met m'n dikke, traanende, half dichte oog binnen kwam lopen. Met antibiotica pillen en druppels op zak liep ik de deur weer uit. Hopend dat het over een week over is. Toen we terug liepen hoorde ik opeens een bekende stem, super grappig Annemiek bleek op het terras te zitten. Hoe toevallig! Na het eten zijn we de stad in gegaan om opzoek te gaan naar jurkjes. In Hoi an kun je namelijk heel goedkoop kleding op maat laten maken. Twee jurkjes gekocht, nu wachten tot morgen want dan zijn deze klaar, spannend!

Vandaag een rondje stad en de jurkjes opgehaald, knap hoe ze dat precies op maat gemaakt hebben, zonder dat ze heel veel had opgeschreven tijdens het meten. Ze zijn super geworden, precies als gehoopt. Op advies van de arts moet ik vier keer per dag mijn oog schoonmaken met warm gekookt water, een hele opgave om dat te vinden, maar al snel kwam daar verandering in na de lunch bij een tentje vlak bij ons hostel. De eigenares had het best wel met me te doen en vroeg vanaf toen elke keer als we langs liepen, hoe het ging en of ik nog een bekertje gekookt water wilden hebben. Super lief! Vanavond is het fullmoon lightfestival in het centrum van de stad. Overal waren bakjes te koop met een kaarsje die je op de rivier kon zetten, voor geluk. Ook waren er overal spellen en toneelstukjes te zien. Normaal gesproken is het s avonds al heel gezellig met alle lampionnetjes die over de straten heen hangen maar vanavond word alle led en andere verlichting op straat uitgeschakeld en gaan alleen de lampionnen aan. Wat een super mooi gezicht is dat!

Voor vandaag hebben we even een relaxdagje ingepland. Even lekker ontspannen in de Spa, een massage van een uur voor nog geen vier euro. Nog even langs de markt en een drankje op het terras voor we aan het eind van de middag opgehaald werden door de slaapbus voor de volgende bestemming.

S morgens vroeg kwamen we aan in Nha Trang, het viel ons al direct op dat hier alles in het Vietnamees en Russisch geschreven stond. Even later bleek ook wel waarom, het grootste gedeelde van de toeristen is Russisch. Omdat het nog maar 6:00 was bleek het niet geheel makkelijk om een hostel te vinden, veel was nog vol. Na lang zoeken een plek gevonden. Even omgekleed en richting het strand. S middags zijn we de stad gaan verkennen maar ik moet zeggen dat er niet zoveel te beleven valt en dat dus een beetje tegenviel. Daarna gezellig gegeten met wat jongens uit de bus en nog een drankje met de jongens waren we onze kamer mee deelde.

Weer vroeg uit de veren, rond 7:00 worden we opgehaald voor onze volgende busrit naar Dalat. Een rit van ongeveer 4,5 uur door prachtig berggebied. Dalat staat bekend om bloemen en aardbeien, we kwamen dan ook heel veel kassen tegen onderweg. Nog even contact gehad met onze roommate van gister, hij was ook net in Dalat aangekomen en we besloten samen te lunchen en richting de flower garden te wandelen, het klonk veel belovend maar het stelde weinig voor. De route er naar toe langs het water was trouwens wel erg mooi. Gegeten bij een super leuk tentje met een live bandje, gezellig! Daarna nog even een cafe in, hier kon je elkaar alleen bijna niet verstaan omdat de muziek zo hard stond. In veel cafés hier is dat trouwens zo, je hoort het op straat al. Het lijkt wel hoe harder de muziek, hoe beter.

Voor vandaag hebben we een halve dagtrip geboekt door Dalat. Omdat we s middags weer verder wilde met de bus richting Mui Ne, leek dit de beste oplossing om nog wat te kunnen zien. In sneltreinvaart langs de belangrijkste highlights, het koninklijk paleis, tempel en de Dalantan watervallen. Leuk om gezien te hebben maar wel erg toeristisch. Daarna de bus in, onderweg een mooi uitzicht maar zeer slechte wegen. Het duurde dan ook langer als gepland voor we op plaats van bestemming waren. Het staat in deze kustplaats vol met sterren ressorts en ook hier weer alles in het Russisch. Voor de komende nachten boekten we een hotelkamer in plaats van een hostel, ook wel eens fijn. Toen we bij een restaurant zaten viel ons op dat er een aantal bijzondere dingen op de kaart stonden, rat, krokodil, kangaroo en "levende" slang. Die laatste hebben we gezien, een aantal Russen een paar tafels verderop kozen voor dit gerecht. Er kwam een man met een zak aangelopen waar een slang in zat en ter plekke werd de nog levende slang aan tafel bereid, heel bizar! Om de avond af te sluiten nog wat cocktails en biertjes met een aantal Belgen in een super hippe club.

Na een heerlijk ontbijt op het strand, een flinke wandeling gemaakt over het strand. Mui Ne is de ideale bestemming voor kite-surfers. In de middag werden we opgehaald door de jeep voor een trip naar de zandduinen, de rode duinen en een vissersdorpje. Een leuke dag met als afsluiter de zonsondergang vanaf de duinen. Nog even wat gegeten en gedronken met wat mensen die we vandaag leerde kennen, en een beetje op tijd richting bed.

Weer heel vroeg op pad voor onze volgende bestemming per bus, Ho Chi Minh City of ook wel Saigon. Halverwege de middag waren we op plaats van bestemming. Een rondje door de stad gelopen, Saigon is echt een hele andere stad dan alle andere plaatsen waar we geweest zijn. Er staan grote kantoorgebouwen en overal zie je reclames van grote bekende merken. De scooters en brommers zijn hier ook weer overal, de stad telt ongeveer 9 miljoen inwoners en 6 miljoen scooters.

Vandaag naar de Cu Chi tunnels. Deze tunnels zijn onderdeel van een tunnelnetwerk dat vrijwel onder het gehele land loopt. De tunnels waren de locatie van verschillende campagnes tijdens de Vietnamoorlog. Tijdens het bezoek kregen we de mogelijkheid om door een deel van deze tunnels heen te kruipen, die al een stuk breder zijn gemaakt, dan deze oorspronkelijk waren. Indrukwekkend dit ondergrondse netwerk. Terug in de bus afgesproken samen te eten en borrelen met Nederlandse jongen. Wat wel bijzonder is, is dat straten hier s avonds helemaal volgebouwd word met stoeltjes en tafeltjes, niet alleen op de stoep maar ook deels op de weg.

De komende twee dagen gaan we naar de Mekong Delta, omdat dit ongeveer 4 uur vanaf Saigon is ook vandaag weer een groepstour. Dit is trouwens niet helemaal mijn ding, met z'n alle een bus in, bus weer uit, wachten, een tijd mee krijgen van de gids, en dat en aantal keer per tour... Tegen het middaguur komen we aan in de haven, vanaf daar de boot op en naar verschillende eilanden. Hierna begint de busrit naar Can Tho waar we overnachten. De volgende dag moeten we om 6:00 al in de bus zitten voor onze tocht die we per pot gaan maken richting floating market. Een mooi gezicht, allemaal bootjes met vers fruit op de rivier. Na nog een paar eilandjes bezocht te hebben, weer terug richting Saigon.

Heerlijk even uitgeslapen vandaag. Omdat ik een puntenslijper nodig had voor m'n wenkbrauw potlood, vroeg ik dit bij het tentje waar we aan het lunchen waren. De eigenaar schudde meteen nee, maar haar zoontje van een jaar of vier wist precies wat ik bedoelde, rende naar boven en kwam een paar minuten later weer beneden met een puntenslijper, super schattig. S middags naar het WAR museum. Erg indrukwekkend, allemaal foto's van de oorlog die nog niet eens zo gek lang geleden beëindigd is. Daarna zijn we naar de Bitexco Finance Tower gelopen om hier omhoog te gaan naar de 49ste verdieping. Een prachtige skyline van Saigon, we waren expres helemaal aan het einde van de middag gegaan zodat we ook de zonsondergang vanaf hier konden meemaken. Super om te zien hoe deze grote stad langzamerhand verlicht word. Even gegeten en de slaapbus in richting Cambodja!

De tijd vliegt voorbij, 3,5 week Vietnam zit er alweer op! Ik vermaak me prima hier, mijn volgende verslag zal vanuit Cambodja zijn, tot snel!

• 25 Februari 2014 - 16:21

Megan:

Hai Djow! Wat doen jullie super veel zeg en vaak en lang in de bus! Maar daardoor zie je natuurlijk ook een hoop en maak je een hoop mee :) Goed om te lezen dat je je goed vermaakt daar, is het eten ook lekker daar? Niet even een stukje slang geprobeerd? ;P Hihi!
    Veel plezier in Cambodja en tot je volgende verslag! :D Xx

• 25 Februari 2014 - 16:36

Yosta:

Jeeeetje Jo, ik stap al bijna op het vliegtuig om ook te komen! Klinkt super! Hadden jullie van te voren al een plan of bedenken jullie het daar terplekke?

Heel veel plezier daar!!
    x

• 25 Februari 2014 - 16:42

Rosa:

Weer een super verhaal! En wat Megan al zegt, wat doen jullie veel!
    Ben wel n beetje jaloers hihi.

Geniet!!!

Dikke kus

• 25 Februari 2014 - 16:58

Maaike:

Hee Jo! Wat een ontzettend leuk verhaal weer. Een hoop mooie dingen gedaan. Lekker een stukje slang als diner ;)
    Veel plezier in Cambodja!

• 25 Februari 2014 - 18:28

Anneke:

Ik wil ooooook! Haha. Wat gaaf allemaal!
    Goede reis naar Cambodja. X

• 25 Februari 2014 - 22:10

Melissa:

Wauwzers! Te gek verhaal weer! Super veel meegemaakt in korte tijd.
    Hoop dat je oogie snel wat beter gaat, beterschapskusje daarvoor.
    En inderdaad Jo wat ben je in Azie zonder scherp geslepen wenkbrauwpotlood ;) Haha.
    Enjoy, Cambodja yeah!
    Ik mis je wel, best wel.
    Veel liefs!!! xxxxx

• 26 Februari 2014 - 09:23

Yvonne:

Wauw het klinkt super wat je meemaakt tijdens je reis!!
    Ik ben nual benieuwd naar je volgende reisverslag!
    Heel veel plezier in Cambodja.

Liefs,

• 26 Februari 2014 - 19:13

Lisette :

Ha die Jolanda,

Wat kan je het toch mooi omschrijven allemaal, we genieten van je verhalen.
    Gaaf dat je ook achterop de motor reist, leuk hé motorrijden, en je ziet en beleeft alles net effe meer.
    Veel plezier verder en we wachten je volgende verslag af!

Groetjes van de Lagedijkers

• 27 Februari 2014 - 09:34

Tineke Bijl:

Hey Jolanda,

Wat weer een geweldig leuk verslag.
    Met het lezen reizen we gewoon met je mee.
    Hopelijk gaat het inmiddels beter met je oog!!

Laterrr...

Groetjes fam Bijl

• 01 Maart 2014 - 17:05

Elly:

Hoi Jolanda,

Goed om te lezen dat je zo geniet.

Liefs Elly

• 02 Maart 2014 - 00:04

Machiel:

Hoi Jolanda,
    Leuk hoor om dit zo te lezen. Ik hoop dat je oog beter gaat. Veel plezier in Cambodja!

• 02 Maart 2014 - 00:04

Machiel: